Nu måste det få ett slut. Jag älskar mitt jobb och jag har inget emot att ta samtal från arga personer. Men när de svär och ger sig på mig personligen så blir jag så otroligt besviken. Ar inte människan klokare än så att se skillnad på oss som är anställda och de som skapar regler och lagar. Jag är anställd och min uppgift är att följa de lagar och riktlinjer som finns. Sen gäller det att vara öppen för alla personligheter och ödmjuk och förstå att de flesta som ringer ser sig som unika och att deras situation är speciell och därför behöver behandlas speciellt. Det är inget fel i det då varje individ självklart ser till sig själv först när de hamnar i en svår situation. Det är vi som tar samtalen som, tyvärr, ser att ingen är unik. Allt för många har en alldeles för pressad ekonomisk situation idag. Men det ger dem inte rätt att lägga all aggression på mig. I samtal har jag lättare att bemöta ilskan då jag kan kan "prata ner" personen så att den förstår att det inte är mig som de ska lägga skulden på och jag kan också förklara deras egen roll i det som har uppstått. Men när de sänder e-brev som osar svavel och garvsyra så blir jag riktigt irriterad. Man kan inte svara sakligt på ett e-brev där det står helvete, parasiter och jävlar samt ibland även värre ord. Jag känner hur jag skulle vilja svara med samma mynt att skriva att "skithög kan du vara själv och det är inte mitt fel att du inte har läst på vad du har skrivit under". Men det vet jag är helt omöjligt, Jag måste vara saklig och så pedagogisk jag bara kan för att förklara vad som hänt och hur det lättast reds ut. Det är tur att vi även har de här som ringer och tar kontakt och som förstår att vi bara är anställda och att vi verkligen gör allt för att informera och göra så fördelaktiga och rättvisa beslut som det bara är möjligt. En dag på jobbet kan verkligen gå från ena ytterligheten till den andra,